Inwestowanie w nieruchomości to inwestycja długoterminowa i zwraca się latami – czasem dopiero po dziesięcioleciach. Szczególnie w ostatnich latach ceny lokali mieszkalnych wyraźnie wzrosły co spowodowało, że stopa zwrotu zmalała. Prognozy pokazują, że prawdopodobnie opłacalność inwestycji w mieszkania będzie maleć. Na rozwiniętych rynkach stopy zwrotu są znacznie niższe niż w Polsce i sytuacja na rynku nieruchomości w naszym kraju prawdopodobnie również podąża w tym kierunku. Dlatego inwestorzy coraz chętniej patrzą na alternatywy np. w postaci inwestowania w tak zwane lokale komercyjne

Dlaczego nieruchomości komercyjne mogą się bardziej opłacać?

Inwestycja w nieruchomości komercyjne wymaga nieco więcej know-how. Po prostu mniej ludzi interesuje się rynkiem lokali użytkowych. Poza tym, wynajmując lokal przedsiębiorstwu łatwiej związać się długoterminową umową i uzyskać atrakcyjną kwotę za wynajem. Jednak jak wiadomo diabeł tkwi w szczegółach. Kawalerkę łatwiej wynająć nawet jeśli jest ona na przedmieściach i w słabym stanie technicznym. Natomiast lokal użytkowy musi wyróżniać się pewnymi cechami, dzięki którym zostanie uznany za atrakcyjny przez potencjalnego najemcę, dlatego jest to rynek trudniejszy, aczkolwiek dający lepsze stopy zwrotu.

Długoterminowość – stabilizacja

Niewątpliwą korzyścią dla osoby specjalizującej się w komercjalizacji nieruchomości może być czas, na jaki zostanie podpisana umowa najmu lokalu. Bardzo często umowy w przypadku lokali użytkowych są bardziej długoterminowe niż w przypadku wynajmu mieszkań. Daje to większą stabilizację. Z drugiej strony znalezienie najemcy zainteresowanego lokalem użytkowym również trwa nieco dłużej w porównaniu do wynajmu mieszkań.

Ryzyka – koszty, brak zainteresowania

Kluczowym elementem mającym wpływ na powodzenie wynajmu lokalu jest lokalizacja. Jednak w przypadku lokali użytkowych wcale nie musi to być czynnik kluczowy. Tutaj duże znaczenie ma też to jak lokal jest przystosowany. Czasami po prostu warto pomyśleć o przekształceniu charakterystyki budynku np. zamiast restauracji można zrobić biuro lub zamiast sklepu, magazyn itd. Prawidłowe wpasowanie się w oczekiwania rynku be wątpienia jest pomocne w znalezieniu najemcy. Nie bez znaczenia pozostaje także marketing rozumiany jako umiejętne zaprezentowanie nieruchomości i dotarcie do potencjalnych zainteresowanych.

Inwestycja w nieruchomości komercyjne ma też swoje minusy, należy pamiętać, że nieruchomości użytkowe objęte są wyższymi podatkami, co sprawia, że ryzyko inwestycji w tego typu lokale jest nieco wyższe.