Wbrew pozorom wybór właściwej bramy garażowej nie jest do końca oczywisty, a okazuje się ściśle powiązany z charakterem Twojej posesji. Nieco inne zastosowanie będzie bowiem miała brama segmentowa, inne brama uchylna, a jeszcze inne – brama rolowana. Przedstawiamy kilka podstawowych kryteriów, które – mamy nadzieję – pomogą Ci w dokonaniu właściwego wyboru.

Krótki podjazd? Brama segmentowa i rolowana będzie jak ulał

W pierwszej kolejności proponujemy, abyś wziął pod uwagę długość swojego podjazdu. Wynika to z faktu, że bramy otwierają się w różny sposób, zatem np. brama uchylna (jak i także rozwierana, choć te coraz trudniej kupić) wymaga ok. 1 – 1,5 metra wolnego miejsca na podjeździe – toteż Twój samochód nie będzie mógł stawać bezpośrednio pod wrotami garażu.

W takiej sytuacji więcej komfortu pozostawia brama segmentowa lub brama rolowana. Obydwie otwierają się w kierunku pionowym i doskonale sprawdzą się nawet na krótkim podjeździe. Nic nie stanie więc na przeszkodzie, by do garażu wjeżdżać bezpośrednio z ulicy.

Przestrzeń wewnątrz garażu – kolejne kryterium

Co do zasady, zarówno napęd bramy automatycznej, jak i cała konstrukcja nie zajmuje szczególnie dużo miejsca. Brama segmentowa i uchylna odprowadzana jest bezpośrednio pod strop garażu (istnieją też warianty bramy segmentowej, które odprowadzane są wzdłuż ściany bocznej), we wnętrzu nie odczujesz w związku z tym nadmiernego ścisku.

Gorzej jednak, jeżeli do Twojego stropu przymocowane są źródła światła, czy też jakaś inna maszyneria – wówczas brama uchylna i segmentowa zupełnie się nie sprawdzi. Wtedy alternatywą jest brama rolowana, której profile „zwijane” są do skrzyni nawojowej umieszczonej bezpośrednio nad wjazdem.

Twój portfel – ile możesz przeznaczyć na bramę?

Oczywiście każdy rodzaj bramy wiąże się z poniesieniem innych kosztów. Brama segmentowa jest droższa od uchylnej, nie oznacza jednak, że zawsze będziesz znacznie bardziej zadowolony właśnie z bardziej kosztownego rozwiązania. W końcu na montażu bramy uchylnej możesz oszczędzić nawet ok. 1000 zł względem segmentowej, co z pewnością robi różnicę.

Jeżeli chcesz faktycznie oszczędzić i ponosić w przyszłości mniejsze koszty z tytułu eksploatacji bramy, z powodzeniem możesz wybrać bramę uchylną. Rzecz jasna komfort jej użytkowania jest nieco mniejszy od bramy segmentowej i rolowanej, ale – przy odpowiednim podjeździe – może być to ledwo zauważalne.

Garaż w bryle domu, czy wolnostojący?

Wybierając bramę miej też na uwadze usytuowanie garażu. Garaże wbudowane w bryłę domu najczęściej są garażami ogrzewanymi, wymagają zatem odpowiedniej bramy zapewniającej termoizolację. Wprawdzie każdy rodzaj bramy występuje w wariancie ocieplanym, jednak to brama segmentowa uchodzi za rozwiązanie najlepiej utrzymujące ciepło.

Natomiast w przypadku garażu wolnostojącego możesz pozwolić sobie na pewne oszczędności. Garaże te na ogół nie są ocieplane, zatem kierując się tym kryterium możesz wybrać z powodzeniem bramę uchylną (bez termoizolacji), czy nawet bramę rozwieraną.

Możliwość personalizacji bramy

Jeżeli wydaje Ci się, że najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze bramy jest jej funkcjonalność, jesteś w błędzie: oprócz swoich praktycznych zastosowań, brama jest również elementem wystroju Twojego domu – musi więc dobrze pasować do garażu i całej elewacji.

I tu znowu może pojawić się problem: wybór odpowiedniej barwy może nie być taki prosty, szczególnie jeśli Twoja elewacja jest niestandardowa lub masz szczególne wymogi co do koloru bramy. Z naszych obserwacji wynika, że najwięcej wzorów można wybrać kupując bramy uchylne, choć oczywiście bramy segmentowe i rolowane także mają tu wiele do zaoferowania.

Wiele kryteriów, trudny wybór

Kryteriów doboru bramy garażowej jest wiele i ostatecznie może być Ci trudno zdecydować się na konkretny wariant. W ostatnich latach, mimo wyższej ceny, to brama segmentowa jest najczęściej wybieranym rodzajem bramy przez klientów. Jednak w wielu sytuacjach wystarczy zwykła brama uchylna, poza tym nie zapominaj też o zaletach bram rolowanych.